vrijdag 13 april 2012

Ding 30 Google books en e-books

Google books was al enigzins bekend door het meedoen aan de krakercompetitie. De laatste jaren is wel veel meer informatie en mogelijkheden toegevoegd, zoals het kopen ervan, recensies, boeken over hetzelfde thema, populaire passages, verwijzingen uit andere boeken etc. Zoeken op Mulisch levert wel boektitels op, maar inderdaad is alleen maar een snipper van de tekst te bekijken. Ook de andere info is duidelijk beknopter. De geavanceerde zoekoptie kan handig zijn, maar is niet heel opzienbarend. Het downloaden van GooReader ging goed, maar het gebruik ervan vind ik nog niet zo makkelijk. Ik had via Google boeks de e-versie van A tale of two cities van Charles Dickens gedownload en die stond inderdaad keurig op mijn plankje bij GooReader. Ging ik vervolgens via GooReader zoeken dan kon ik boeken aanmerken voor de bibliotheek, maar reken maar niet dat ze op mijn plankje kwamen. Daar was sprake van een local library waar ik alle boeken waar ik naar gekeken heb weer terug zag. Het is een peuleschil om de bladzijden dan te bekijken, maar lezen op de laptop is niet echt prettig. Misschien hebben jullie nog tips hoe ik met GooReader kan werken? De start bij Google books lijkt mij het handigst..O ja, de commotie over de auteursrechten en privacykwesties rond Google Books dateert uit 2009 zag ik. Ik heb nog gezocht naar de recente stand van zaken, mar niet zo snel kunnen vinden. Is inmiddels helder hoe dit nu geregeld is?

1 opmerking:

  1. Google scant alleen nog maar boeken in uit het publieke domein. Uit een bericht op webwereld http://www.essentials-media.nl/Nieuws(brief)/Nieuws+DB/Google+books%3A+lager+tempo blijkt dat het tempo lager ligt.
    "Google is zijn scannen van boeken bij bibliotheken van universiteiten aan het terugschalen, aldus een bericht op Webwereld. Google digitaliseert al zes jaar werken uit de bibliotheken van universiteiten in het kader van een groot Google Books-project. Maar bij meerdere Amerikaanse universiteiten is het aantal pagina's dat Google scant inmiddels flink verminderd, aldus bronnen bij die universiteiten. Google heeft in totaal 20 miljoen boeken ingescand voor Google Books. De strategie van Google is sinds kort veranderd: er wordt nu per boek beslist of er gescand gaat worden, onder meer om dubbelingen te voorkomen. In Nederland werkt onder meer de Koninklijke Bibliotheek samen met Google voor het inscannen van oude werken die zich in het publieke domein bevinden". Een eerder bericht geeft aan dat Frankrijk vorig jaar niet zo maar teksten aan Google Books ter beschikking wil stellen.
    Wat betreft de GOO-reader: het is maar één voorbeeld van een reader op het schrm. Probeer ook eens de reader van openlibrary.org. Die is best gebruiksvriendelijk.

    BeantwoordenVerwijderen