dinsdag 6 maart 2012

Ding 27 Copyright

Ingewikkelde materie, dat copyright. Interessant filmpje van Lessig. In de huidige tijd zullen we een balans moeten vinden, want content wordt nu eenmaal gedeeld en herschept(?). Maar voordat je iedereen bewust hebt gemaakt van copyright en hoe om te gaan met andermans werk...hier ligt nog een belangrijke taak in het mediawijs maken van o.a. kinderen. Ik denk dat zij, maar ook volwassenen, zich niet realiseren wat hier allemaal mee annex is. Paul Gorissen heeft een fimpje op zijn site staan waarmee je een bepaald model/stappenplan krijgt aangereikt wat je moet doen om op een goede manier andermans content te gebruiken. Prima voor op scholen etc, maar welke huis-tuin en keuken internetter gebruikt dit/is zich bewust? Ik zocht in Google op de tekst "hier is poot, hij is dood"een gedicht van de Schoolmeester. Ik kwam dit tegen op een website over doodgravershumor. Verpakt in een ander gedicht maar zonder enige bronvermelding. Hier was een verwijzing naar de auteur nodig geweest denk ik. Ook het plaatsen van foto's waar copyright op rust is gauw gedaan. Bij de common creative foto's van Flickr vind je veel bruikbaar materiaal. Hier kun je prima uit putten. Als bibliotheekmedewerker moet je je bewust zijn van het copyright verhaal. Misschien moeten we een richtlijn, do's and dont's op papier zetten hoe we info van internet doorgeven aan de klant.

1 opmerking:

  1. Een richtlijn zou zeker niet verkeerd zijn. Wat denk ik ook zinvol is, is om dit punt op te nemen in ons mediawijsheidsaanbod en misschien ook wel voor de Volksuniversiteit. Of het overnemen van een kort citaat strafbaar is weet ik eigenlijk niet precies. Het lijkt me dat dat aangetoond moet worden dat het een echt unieke zinsnede van de Schoolmeester is. Aan de andere kant is het gebruikt voor een nieuwe creatieve uiting, die dan ook weer op z'n merites beoordeeld moet worden (is het bijvoorbeeld commercieel of niet). Dat het echter wel zo netjes is een bronvermelding te noemen staat als een paal boven water.

    BeantwoordenVerwijderen