vrijdag 27 maart 2009

Ding 9 Visie op Web 2.0

Het goede van deze scholing is dat je gedwongen wordt om kennis te nemen van de nieuwe ontwikkelingen. Ik volg het nieuws hierover ook in de kranten, maar er zelf mee aan de slag gaan werkt nog beter. Van wat we tot nu toe gedaan hebben zie ik het meest in de blogs en de RSS Feeds. Op onze site zou, zoals meer collega's al opmerken, RSS feeds geplaatst moeten worden, zodat klanten automatisch op de hoogte gehouden worden van nieuws. Ook kun je zelf via RSS feeds gemakkelijker geinformeerd worden. Wat ik wel als probleem ervaar is dat je dat dus allemaal moet volgen. Ik merk dat ik niet eens toekom aan het lezen van nieuwsbrieven die ik via mail ontvang, laat staan dat ik mijn feeds via Netvibes volg.

Een blog via de bibliotheeksite zou een goede mogelijkheid zijn om kennis van klanten en bibliothecarissen te bundelen en klanten actiever bij lezen en de bibliotheek te betrekken. Er zijn nu bv veel leesclubjes her en der actief. Wat zou het leuk zijn als die lezers een blog bijhouden op onze site en boekentips geven aan andere lezers. En jongeren zouden in plaats van een boekverslag een weblog kunnen bijhouden over hun leeservaringen en reageren op elkaars verhalen. Een blog voor interne deskundigheidsbevordering zoals Wilma al suggereerde lijkt mij ook een prima optie.
Het foto bewerken en delen is niet echt aan mij besteed. Mijn puberdochter kan zich er vreselijk in uitleven, maar ik besteed mijn tijd liever aan wat anders. In de dagelijkse praktijk in de bibliotheek zie ik ons er niet veel mee doen. Ik weet nu wel meer wat er op dit gebied te vinden is op internet en dat is nooit weg.
Ik ben nieuwsgierig naar de volgende dingen, al vind ik het niet meevallen om het tempo bij te benen. Ik doe wat ik kan en neem me voor me niet meer te veel te verliezen in eindeloos uitproberen. Dezelfde dochter vraagt steeds wanneer ik nu eens bij Hyves ben en zij dus ook op Hyves mag..Zit dat eigenlijk wel in 23 dingen?

3 opmerkingen:

  1. Heei

    Bedankt voor je reactie! Ik zul dat van kerst even veranderen, ik bedoelde inderdaad pasen.Jij kan ook leuk foto's bewerken. Ik wil inderdaad hyves hebben. ik hoop zo dat het erbij zit.:)

    groetjes martie(martiege.blogspot.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Cécile,

    Ding 17 Speeltijd: bekijk een typische Web 2.0 website naar keuze. Als jij nu Hyves kiest, heeft je dochter mazzel.

    Groeten van Ginie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hyves zit erbij: dus die wens wordt vervuld. Je schrijft een leuk stukje over de mogelijkheden voor klanten om hun recensies te presenteren. Dat is een idee dat in de projectgroep online diensten onderzocht wordt, dus wie weet hebben we dat binnenkort.

    BeantwoordenVerwijderen