zondag 29 maart 2009

Ding 10 Delicious

Dit weekend maar even doorstomen en direct ook ding 10 aanpakken. De artikelen gelezen en het filmpje gezien. Dit lijkt niet heel moeilijk. De handleiding biedt vaak uitkomst als ik er mee aan de slag ga. Eerst maar eens rondgeneusd bij 23 dingen en geprobeerd bookmarks toe te voegen. Dit is mij niet gelukt. Komt dat omdat die bookmarks al bestaan? Bv bibliotheek 2.0 en de bibliotheek van Seatlle. Ze kwamen er niet in. Volgens de handleiding zou ik ze wel moeten kunnen zien, ook al zitten ze erin. Dan maar een eigen account gemaakt. Dit gaat prima. Alle favorieten erin gezet, wat een fluitje van een cent was. Maar dan het spul ordenen en voorzien van tags: daar moet je wel even voor gaan zitten wil je dit serious aanpakken. Zo in de retro aanpak is me dat te veel werk. Het valt me ook op dat de bookmark die ik toevoeg pas een dag later in de lijst te zien is. Gek toch? Gelukkig zitten mijn favorieten ook nog lekker op de oude plek op mijn pc. Wat kunnen we met Delicious? Het biedt vast mogelijkheden maar tot nu toe vind ik het nog vrij onoverzichtelijk. Er moet een strakke regie op. De RSS feeds van 23 dingen Delicious opgenomen in mijn Netvibes. Ook die van mijzelf, maar dan vind ik geen onderwerpen. Die komen er vast pas als ik een bookmark toevoeg? Leuk vind ik wel dat je ook bookmarks van anderen vindt. Dat biedt perspectief en brengt je op nieuwe ideeen . Voor de inlichtenbalies in al onze bibliotheken zouden we misschien best zoiets kunnen doen. Van de bookmarks die een collega toevoegt kan iedereen dan weer gebruik maken. Maar hoe je dit goed organiseert kan ik nog niet overzien.

1 opmerking:

  1. Delicious bij de balies is inderdaad een idee. Het is een goede manier om kennis met elkaar te delen. Je zou een basisset favorieten moeten plaatsen waaraan alle collega's favorieten kunnen toevoegen die geschikt zijn voor het inlichtingenwerk. Struikelblok is wel dat het enthousiasme voor Delicious niet al te groot is. Veel collega's vinden het onoverzichtelijk en je zit ermee dat je altijd eerst moet inloggen. Wel iets om in de gaten te houden.

    BeantwoordenVerwijderen