zondag 12 april 2009

Ding 11 Wiki's

Wat een artikelen over wiki's. Het instructiefilmpje van de zo langzamerhand bekende makers was erg illustratief en back to basics. De wiki van Deventer was een verademing tussen de engelstalige wiki's. Die zijn toch maar erg saai om te zien. De vormgeving van Deventer is erg mooi. Ik heb vooral bij de wiki's geprobeerd te ontdekken wie er meedoet aan de content levering. Heel vaak is dat toch alleen een bibliothecaris. Of er komen verspreid over een paar jaar maar 5 reacties. Dat lijkt me dus tevens het lastige: op zich is het een prima instrument alleen hoe integreer je het zo dat klanten er gebruik van gaan maken? Ik meen begrepen te hebben dat in de Aquabrowser straks de mogelijkheid komt om dingen toe te voegen en commentaar te geven. Dat lijkt me wel te gaan werken. Maar aparte wiki sites richting klanten zie ik nog niet echt floreren. Voor gerichte zaken zoals werken in een schoolproject of een ander gezamenlijk project biedt het zeker kansen. Interne mogelijkheden zie ik ook zeker. Bv voor het werken in projecten. En ook al doe je niet mee in een bepaalde projectgroep; je kan er toch over lezen en misschien ideeen toevoegen. Maar werken in een wiki vergt wel weer bijhouden en redigeren??Komt het er weer bij of weten we het zo te integreren dat het alleen maar makkelijker wordt? Ik weet het nog niet maar zou er zeker mee willen experimenteren..

1 opmerking:

  1. De Wiki van Deventer is inderdaad veel aantrekkelijker dan de Amerikaanse. Het is mij ook wel opgevallen dat er weinig reacties van klanten komen.

    BeantwoordenVerwijderen