dinsdag 14 februari 2012

Ding 24 Mediawijsheid




Ik had niet al te veel moeite met de mediawijsheidstest. Dat stemt hoopvol. Het betekent niet automatisch dat ik overal even goed in thuis ben,trouwens. Mediawijsheid is gericht op zowel fysieke als digitale informatie; een taak bij uitstek dus voor de bibliotheek en in die zin alleen een uitbreiding van wat we altijd al deden. Zelf mediawijs zijn als medewerker op het digitale vlak is dan wel een vereiste. Ons bewegen op het digitale vlak en de sociale media moet ingebed zijn in ons dagelijks werk. Dit vergt dan ook keuzes. Er moet tijd voor vrijgemaakt worden en het is niet alleen iets voor enkelen. Dat we nu royaal inzetten op deze verdiepdingen is dan ook heel goed. Maar hoe houden we alle schoteltjes omhoog in deze tijden van bezuinigingen? Wat gaan we dan niet meer doen? Ik ben er nog niet uit, want ook de fysieke bibliotheek moet niet verwaarloosd worden. Wat ook een heel belangrijke is, is dat de techniek in de bibliotheek in orde is. Absolute voorwaarde om ook in je vestiging de digitale wereld aan te bieden.Hier kunnen we nog wel een punt maken. Mijn ideeen voor mediawijze activiteiten: Hoe kan ik meer halen uit Linkedin, hoe maak ik gebruik van RSS feeds , in samenwerking met een school en leerlingen twitteren over een bepaald thema of project waar ze op school mee bezig zijn, samen met een aantal kinderen een bibliotheekblog maken of programma gebruiken waarin leestips voor kinderen worden uitgewisseld, hoe werkt de Ipad etc.

1 opmerking:

  1. Heel goed om ook eens te kijken naar hoe alle schoteltjes omhoog gehouden moeten worden. Wij vinden mediawijsheid onze taak en ik ben van mening dat dat ook zo blijft. Goed geschoolde medewerkers die mensen pro-actief dingen vertellen, dat is belangrijk. En dan die techniek: gelukkig wordt er gewerkt aan een plan om de Igels door een geavanceerder type te vervangen.

    BeantwoordenVerwijderen