zondag 3 mei 2009

Ding 15 Podcasts


Leuk die podcasts. Ik heb rondgesnuffeld op de podcasts van de omroepen en direct de nacht van het goede leven (literatuur) toegevoegd aan mijn netvibes. Ook het zondagochtendconcert vond een plekje . Op de site "gespod"viel mij op dat vooral de nieuwsitems en muziekpodcasts goed vertegenwoordigd zijn. In de andere rubrieken waren veel Engelstalige podcasts aanwezig, oa voor reizen en management. Daar moet je je net wat meer op concentreren, dus maar niet geRSSt. Zelf een podcast maken ging me iets te ver. Wel even gesneupt op podplaza en wat 23dingen tests beluisterd. Daar hoorde ik ook een podcast van bibliotheek Wierden. Het was een soort radioprogramma en het klonk nogal amateuristisch. Wil je dit als bibliotheek gaan doen dan moet de kwaliteit goed zijn en voldoende boeiend voor de klant, met een goede radiostem gebracht en flitsend. Ook de podcasts van bibliotheek Waterweg heb ik in mijn netvibes gezet. Hier zet men vooral lezingen en interviews op podcast. Al zoekend op internet naar meer bibliotheektoepassingen kom ik al berichten tegen van 2005 en 2006. Op een studiedag voor muziekbibliothecarissen in die tijd wordt de bibliotheek genoemd als een mogelijk Ipod fueling station, waar leden door de bibliotheek gekochte muziek kunnen "inladen". Ik weet niet of een bibliotheek hier al iets mee doet. Digileen van de CDR lijkt er wat op maar is duidelijk wat anders: deze muziek mag je een week lenen op je pc, maar kan niet op MP3 of cd gezet worden.

Voordeel van podcasts op MP3 is dat je het bibliotheeknieuws of what ever kan volgen terwijl je op de fiets zit of in de file staat (voorkeur voor het eerste uiteraard!). Zouden luisterboeken ook gepodcast worden zodat we af zijn van die tig schijfjes? Ook hier zullen wel rechten spelen vermoed ik of is er al een site waarop dit mogelijk is?

1 opmerking:

  1. Je komt van alles tegen: het idee van de muziekbibliotheek als fuelingstation voor muziek op i-pods. Wie weet is het wat. Bij muziek zit je wel altijd met de rechten. Je noemt het zelf ook al bij luisterboeken. Wat dat betreft zijn radio opnames die zelf gemaakt zijn wel ideaal, maar je argument dat het wel van goede kwaliteit moet zijn is ook steekhoudend.

    BeantwoordenVerwijderen